Jiří Gebert: Město krátkých vzdáleností. Pohled do ideologie stavební propagandy

By Vitezslav Praks

Jiri_GEBERT

Přetiskuji nový článek pana architekta Geberta.

V současném sporu o Prahu nám mnoha miliony podepřená propaganda IPR vštěpuje dvě ideová maxima rozvoje města.
Město krátkých vzdáleností a jeho blížence, Zahušťování centra..

Ideologie jsou ale domky z karet, které boří nevyžádané otázky. Jaké vzdálenosti skutečně zkracuje zahusťování zástavby centra?

Město krátkých vzdáleností nebo časové dostupností?

Jak bude vypadat Praha budoucnosti? Úřední tvůrce to ví, bude to město krátkých vzdáleností. Podle toho soudě, musí být dnes Praha město vzdáleností dlouhých, které se zahuštěním, zástavbou volných ploch a růstem zástavby vzhůru stane městem vzdáleností krátkých. Bude ale komerční výstavba na dosud volných plochách vedena nějakými poznatky a konečně i řešením, jak zlepšit v Praze dostupnost řady každodenních cílů, počínaje zaměstnáním, úřady, správy, lékařem, specializovanými službami, nákupy, kulturou, sportovištěm, dětským hřištěm nebo parkem?

Výsledek bude neurčitostí plánu ponechán neviditelné kase developera.

Zahušťování města a krátké vzdálenosti jsou dvě strany jedné mince, falešně ražené v metrickém systému vzdáleností.

Pro cestu z A do B, rozhoduje náš čas a ne vzdálenost v metrech mezi sousedními stavbami.

Dostupnost a dosažitelnost nezávisí na vzdálenosti, ale na okamžité průchodosti komunikací k cíli cesty. Jak dlouho cesta potrvá, závisí na tom, zda je ucpaná nebo volná, zda jedete tam nebo zpátky, ráno, večer v sobotu nebo v neděli. Ne každý dopravní prostředek je stejně vhodný pro cestu, počínaje nohama, přes koloběžku, girošlapku, elektrokolo, segway, auto, tramvaj, bus, metro a vlak.

Padnou-li vám závory na Hradčanské přijdete pozdě, nebo vám ujede tramvaj, i když jde o pár desítek metů. S kufrem, na příklad, je cesta po schodech z foyeru Metra na Florenci nebo na Veleslavíně nedlouhá, zato pořádný vopruz.

Vzdálenost se na turistických mapách v navigaci i v Praze měří časem. V zácpě na Magistrále se dozvíte, že zdržení je třeba 15 minut, tedy při povolené padesátce se cíl vzdálí jakoby o 12,5 km. V Praze 7 nenajdete místo před Celý článek zde

Via: Občanský monitoring RING

    

V kategorii Nezařazené

Příspěvek zaslal/a admin on 26.1.2017

Diskuze u toho článku je uzavřena.

Další příspěvky